Før 30´erne ser vi 2 perspektiver af pædagogens profession.
* Streng disciplin
- Ro
- Renlighed = Bibelsk karakter
- Respekt
Begyndelsen til det vi i dag kalder "SFO".
- Maria Montessori
* Udvikling
- Gennem leg som middel
- Kreativitet
- Naturlige sanser stimuleres.
Opretter den første børnehave.
- Friedrich Fröbel
To forskellige syn på pædagogik.
Før 30´erne arbejdede børn på fabrikker, men i i 1913 kom en lov som forbød børn at arbejde så de kunne få tid til skole.
1926 - "Fagforening" som fører til mere samarbejde. Senere udvikler denne "Fagforening" sig til BUBL.
30´erne:
I 1939 er der registreret 388 forebyggende børneforsorgsinstitutioner. Der bliver diskuteret om hvorvidt institutionerne skal være "pædagogisk" eller "social"
* Der kommer uddannelse for pædagoger.
* Fagforeningen bliver nu for pædagoger frem for institutioner (1932)
* Uddannelsessteder - flere seminarier, som både indeholdt Fröbel og Montessoris teorier.
* Højere krav for at være/arbejde som pædagog.
* Streng disciplin er forsvundet som det den kendetegnede tilbage før 30´erne og i 30´erne. Men disciplin findes stadig i pædagogens arbejde.
* Viden i dag gør pædagogens arbejde mere bredt og mere åbent. Leg og kreativitet er stadig en meget stor del af det pædagoiske arbejde.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar