tirsdag den 10. februar 2009

Pædagogens arbejde før 30´erne og i 30´erne.

Før 30´erne ser vi 2 perspektiver af pædagogens profession.

* Streng disciplin
- Ro
- Renlighed = Bibelsk karakter
- Respekt
Begyndelsen til det vi i dag kalder "SFO".
- Maria Montessori

* Udvikling
- Gennem leg som middel
- Kreativitet
- Naturlige sanser stimuleres.
Opretter den første børnehave.
- Friedrich Fröbel

To forskellige syn på pædagogik.

Før 30´erne arbejdede børn på fabrikker, men i i 1913 kom en lov som forbød børn at arbejde så de kunne få tid til skole.

1926 - "Fagforening" som fører til mere samarbejde. Senere udvikler denne "Fagforening" sig til BUBL.

30´erne:
I 1939 er der registreret 388 forebyggende børneforsorgsinstitutioner. Der bliver diskuteret om hvorvidt institutionerne skal være "pædagogisk" eller "social"

* Der kommer uddannelse for pædagoger.

* Fagforeningen bliver nu for pædagoger frem for institutioner (1932)

* Uddannelsessteder - flere seminarier, som både indeholdt Fröbel og Montessoris teorier.

* Højere krav for at være/arbejde som pædagog.

* Streng disciplin er forsvundet som det den kendetegnede tilbage før 30´erne og i 30´erne. Men disciplin findes stadig i pædagogens arbejde.

* Viden i dag gør pædagogens arbejde mere bredt og mere åbent. Leg og kreativitet er stadig en meget stor del af det pædagoiske arbejde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar