Et sted i Danmark (Brik 1 – Tid og Sted)
Det er en rigtig kold eftermiddag, og dørene er stadig låst. Uden for blæser det kraftig og der falder nogle få snefnug på fortovet. Klokken er nu 13.55 og døren låses op.
På den anden side af døren bliver man mødt af et vælg af glade farver.
Opslagstavlen er fyldt med plakater med alt lige fra fest til daglige aktiviteter. Inde til højre ses garderoben. Under bøjlerne står en blå tandemcykel, som for vintertiden er sat i bero. Bøjlerne venter på at blive tynget af jakker. Her hænger allerede to jakker under markaten ”Glemt tøj”.
Videre inde til højre er hylder fyldt med sakse, lim, stof og perler. Et stort bord med personlighed og en dejlig sofa som har sjæl og et slidt look. Et stort poolbord, hvor man stadig kan høre lyden af kugler slå mod hinanden. I rummet ved siden af er der lyst og venligt, her dufter stadig af de materialer, som for nyligt er blevet brugt til at udforme det nye køkkenalrum. Bordet i midten summer af hygge og samvær. Her er blevet vendt mange ting, store som små. Her er både blevet grint og grædt.
Tilbage i entreen står en stor flot dekoreret bar. Bag baren står et køleskab fyldt med kolde forfriskninger og væggene er fyldt med smukke malerier.
Længere fremme åbnes en dør ind til et stort nymalet diskotek. Duften af nye møbler har spredt sig i hele rummet. Små hjerter hænger ned fra loft og stolper. Væggene prydes af hjemmelavede computerdesignet plakater. I hjørnet står et sammenlappet gråt trommesæt, som fortæller sin lange historie; Og ned fra loftet skinner snore med spejlpalietter.
Tilbage i rummet med baren. Lyset fra det store vinduesparti falder på det røde fodboldbord. De slidte håndtag fortæller en historie om alle de tætte kampe som er foregået i tidernes løb.
Ved siden af fodboldbordet er åbningen til teknikkens verden. Flere gamle stationære computere fylder bordene langs væggen. Tastaturenes fedtede knapper lider af bogstavslid. Væggene er igen fyldt med tankevækkende malerier, som viser vej tilbage til entreen.
Inde til højre ses nu et stort tv og en nedslidt rødblomstret sofa, som indbyder til ro og fred.
Lige ved indgangen er et lille kontor, med plads til kun det mest nødvendige. Et rum præget af harmonisk ordensans.
torsdag den 19. februar 2009
onsdag den 18. februar 2009
Barndomsfortælling
Dunja og hendes veninde er på vej hjem fra skole.
Det er solskin og der er fuglesang. Det er en dejlig dag.
På vej hjem snakke de sammen, og hygger sig.
De får øje på et stort æbletræ, med mange æbler på.
Dunya siger til sin veninde oh
Jeg kan godte lide æbler, men hvordan får jeg fat i den.
Det hænger så højt oppet.
Dunja tager sin sko og kaster den op mod æblerne, men hendes sko
Holder fast og 3 store æbler falder ned, men dunja`s sko sidder fast oppe i træet.
Dunja begynder at græde rigtig meget over sin sko
Det er helt nye og hun er meget glad for den.
Hun er bange for sin mor, dunja`s veninde er glad for, at det ikke er hendes sko, som sidder fast
Dunja siger til sin veninde jeg kan ikke gå med en sko?
Hvordan får jeg den ned fra træet
De bange på døren men det kommer ikke nogen
De har prøvet igen og pludselige kommer en sur dame ud.
Dunja spørger om hun måtte få sin sko, men damen siger nej.
Hun siger at de skal gå ud af hendes have.
Dunja har spørger igen og igen.
Må jeg bede dig om min sko. Og græder til sidste siger damer ok, men det er sidste gang
Dunja kravler op i træet og får fat i sin flotte sko
Hun tager den på og de bliver glad.
Det er solskin og der er fuglesang. Det er en dejlig dag.
På vej hjem snakke de sammen, og hygger sig.
De får øje på et stort æbletræ, med mange æbler på.
Dunya siger til sin veninde oh
Jeg kan godte lide æbler, men hvordan får jeg fat i den.
Det hænger så højt oppet.
Dunja tager sin sko og kaster den op mod æblerne, men hendes sko
Holder fast og 3 store æbler falder ned, men dunja`s sko sidder fast oppe i træet.
Dunja begynder at græde rigtig meget over sin sko
Det er helt nye og hun er meget glad for den.
Hun er bange for sin mor, dunja`s veninde er glad for, at det ikke er hendes sko, som sidder fast
Dunja siger til sin veninde jeg kan ikke gå med en sko?
Hvordan får jeg den ned fra træet
De bange på døren men det kommer ikke nogen
De har prøvet igen og pludselige kommer en sur dame ud.
Dunja spørger om hun måtte få sin sko, men damen siger nej.
Hun siger at de skal gå ud af hendes have.
Dunja har spørger igen og igen.
Må jeg bede dig om min sko. Og græder til sidste siger damer ok, men det er sidste gang
Dunja kravler op i træet og får fat i sin flotte sko
Hun tager den på og de bliver glad.
Interviewguide
Interviewguide
Roller under besøget:
Fotograf: Louise
Interviewer: Tina
Observant: Dunya og Janni
Vigtig med suppleant til interview: Janni
Interviewguide (leder eller pædagog)
• Hvilken uddannelsesbaggrund har du?
• Hvad består dit arbejde i?
• Hvad sætter du mest pris på ved dit arbejde her i klubben?
• Hvad skal man som pædagog være god til for at arbejde her?
• Hvilke værktøjer bruger i til at løse konflikter brugerne imellem?
• Oplever du som pædagog, at du skælder ud når du er på arbejde?
• Har i som medarbejdere en fælles politik som hjælper til at opretholde en god stemning og sikre at brugerne er og forbliver glade for at komme i klubben?
Interviewguide til brugeren:
• Hvor længe har du gået i klub 85?
• Hvordan er det at gå i klub 85?
• Hvilke aktiviteter synes du er sjove?
• Hvor arbejder du? Eller går du i skole?
Det er vigtigt at skabe en god dialog med brugeren.
Roller under besøget:
Fotograf: Louise
Interviewer: Tina
Observant: Dunya og Janni
Vigtig med suppleant til interview: Janni
Interviewguide (leder eller pædagog)
• Hvilken uddannelsesbaggrund har du?
• Hvad består dit arbejde i?
• Hvad sætter du mest pris på ved dit arbejde her i klubben?
• Hvad skal man som pædagog være god til for at arbejde her?
• Hvilke værktøjer bruger i til at løse konflikter brugerne imellem?
• Oplever du som pædagog, at du skælder ud når du er på arbejde?
• Har i som medarbejdere en fælles politik som hjælper til at opretholde en god stemning og sikre at brugerne er og forbliver glade for at komme i klubben?
Interviewguide til brugeren:
• Hvor længe har du gået i klub 85?
• Hvordan er det at gå i klub 85?
• Hvilke aktiviteter synes du er sjove?
• Hvor arbejder du? Eller går du i skole?
Det er vigtigt at skabe en god dialog med brugeren.
Lovgrundlaget
Lovgrundlaget for Klub 85 findes i serviceloven.
I henhold til paragraf 1 i serviceloven beskriver vi her formålet med loven, i forhold til det område vi beskæftiger os med.
Stk. 1-3
Formålet med loven er at forebygge sociale problemer, ved at tilbyde ydelser, der kan hjælpe den enkelte. Formålet er også at støtte og vejlede for at forbedre livskvaliteten og at hjælpe til selvstændighed og ansvar for sig selv.
Loven specifikt for voksne:
Kommunalbestyrelsen kan sørge for tilskud og iværksættelse til dem, som har brug for det.
Loven specifikt for beskyttet beskæftigelse:
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde beskæftigelse til dem, som har nedsat psykisk og fysisk funktionsevne og personer med sociale problemer.
Hvilket syn kommer til udtryk gennem de pågældende love?
Igennem lovgivning ser vi en støtte omkring brugernes værdighed. Loven er med til at opretholde den enkeltes betydning i forhold til samfundet, i forhold til en arbejdsplads og i fritiden.
I henhold til paragraf 1 i serviceloven beskriver vi her formålet med loven, i forhold til det område vi beskæftiger os med.
Stk. 1-3
Formålet med loven er at forebygge sociale problemer, ved at tilbyde ydelser, der kan hjælpe den enkelte. Formålet er også at støtte og vejlede for at forbedre livskvaliteten og at hjælpe til selvstændighed og ansvar for sig selv.
Loven specifikt for voksne:
Kommunalbestyrelsen kan sørge for tilskud og iværksættelse til dem, som har brug for det.
Loven specifikt for beskyttet beskæftigelse:
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde beskæftigelse til dem, som har nedsat psykisk og fysisk funktionsevne og personer med sociale problemer.
Hvilket syn kommer til udtryk gennem de pågældende love?
Igennem lovgivning ser vi en støtte omkring brugernes værdighed. Loven er med til at opretholde den enkeltes betydning i forhold til samfundet, i forhold til en arbejdsplads og i fritiden.
Klub 85
Lidt om Klub 85 -
Klub 85 er et fritidstilbud for voksne udviklingshæmmede i Randers kommune. Her er aktivitetestilbud i alle forskellige former, som giver mulighed for udvikling og socialt samvær.
Klubben har 105 medlemmer, og i gennemsnit 55 medlemmer pr. klubaften. Medlemmerne bestemmer selv når de har lyst og tid til at komme.
Klubben har åbent 3 dage om ugen:
Tirsdag fra 14.00 til 22.00
Onsdag fra 14.00 til 20.00
Torsdag fra 14.00 til 22.00
Hver aften er der et varmt måltid mad, som brugerne sommetider kan være med til at tilberede.
Der er forskellige arrangementer hver aften hos Klub 85, såsom motion, historiefortælling, fælles sang, diskotek osv.
I Klub 85 har nogle af brugerne selv dannet et band, som tager rundt og optræder. De har også udgivet deres egen cd.
Personalet hos Klub 85 består af 8 ansatte, samt en musiklærer og en rengøringshjælp.
Klub 85 arbejder ud fra nogle værdier:
- Ansvarlighed
- Udvikling
- Helhed
- Kvalitet
- Brugerorientering
Klub 85 og personalets mål:
At nå ud til så mange potentielle brugere som muligt.
At skabe et sted for medlemmerne, som de føler sig ansvarlige overfor, ved at indrage dem i klubbens planlægning og daglige gøremål. At give brugerne en atmosfære af tillid, tryghed og tolerance, og give dem mulighed for oplevelser og udvikling.
Hjælpe brugerne med at knytte venskaber og hjælpe dem til et bedre socialt netværk.
Klub 85 er et fritidstilbud for voksne udviklingshæmmede i Randers kommune. Her er aktivitetestilbud i alle forskellige former, som giver mulighed for udvikling og socialt samvær.
Klubben har 105 medlemmer, og i gennemsnit 55 medlemmer pr. klubaften. Medlemmerne bestemmer selv når de har lyst og tid til at komme.
Klubben har åbent 3 dage om ugen:
Tirsdag fra 14.00 til 22.00
Onsdag fra 14.00 til 20.00
Torsdag fra 14.00 til 22.00
Hver aften er der et varmt måltid mad, som brugerne sommetider kan være med til at tilberede.
Der er forskellige arrangementer hver aften hos Klub 85, såsom motion, historiefortælling, fælles sang, diskotek osv.
I Klub 85 har nogle af brugerne selv dannet et band, som tager rundt og optræder. De har også udgivet deres egen cd.
Personalet hos Klub 85 består af 8 ansatte, samt en musiklærer og en rengøringshjælp.
Klub 85 arbejder ud fra nogle værdier:
- Ansvarlighed
- Udvikling
- Helhed
- Kvalitet
- Brugerorientering
Klub 85 og personalets mål:
At nå ud til så mange potentielle brugere som muligt.
At skabe et sted for medlemmerne, som de føler sig ansvarlige overfor, ved at indrage dem i klubbens planlægning og daglige gøremål. At give brugerne en atmosfære af tillid, tryghed og tolerance, og give dem mulighed for oplevelser og udvikling.
Hjælpe brugerne med at knytte venskaber og hjælpe dem til et bedre socialt netværk.
mandag den 16. februar 2009
En situation i børnehaven!
Simon er på vej i børnehave sammen med hans mor. De plejer at køre, men da der om natten er faldet sne, synes de det kunne være dejligt at gå hen i børnehaven i dag. Sneen ligger stadig på fortovet, og Simon glæder sig til at skulle ud at lege med sine kamerater. Simon er 3 1/2 år og har ingen søskende. Han bor sammen med sin mor og stedfar. Han har næsten ingen kontakt med sin far. Da de ankommer til børnehaven er mange af de andre børn allerede kommet, og de er i fuld gang med at lege. Simon putter sin madpakke i køleskabet. Imens står Simons mor og snakker med en pædagog. Bagefter går de sammen ind til Simons gardarobe for at tage hans overtøj og støvler af. Simons mor hjælper ham automatisk af tøjet. Hun hænger hans jakke op og stiller hans støvler på plads. Simons mor siger farvel og forlader børnehaven.
Simon går ind på stuen og begynder at lægge puslespil med en af de andre drenge. Senere på formiddagen er det blevet tid til middagsmad. Alle børnene sidder omkring bordet og spiser et stykke mad. Bagefter skal de selv bære deres tallerken og krus over til vasken. Simon forlader bordet uden at bære sine ting over. Jeg går hen til Simon, og siger til ham, at han skal bære hans ting over. Simon nægter og sætter sig på gulvet. Jeg siger, at han først kan komme ud at lege når han har sat tingene over. Da de andre børn så småt er forsvundet ud i gardaroben ombestemmer Simon sig og sætter tingene over til vasken.
Diskussionen fortsætter ud i garderoben. Alle de andre børn er begyndt selv at tage deres dragter og støvler på for at komme ud at lege i sneen. Simon sætter sig ned og kigger på de andre. Jeg kommer ud og ber Simon om om at begynde at tage hans tøj på. Simon nægter og ber om hjælp. Jeg siger til ham, at jeg gerne vil hjælpe ham, når han selv har gjort et forsøg. De andre børn er så småt kommet i tøjet og er på legepladsen. Simon sidder stadig på gulvet uden forsøg på selv at tage tøjet på. Da jeg sætter mig hen til ham, begynder han at græde og siger han vil have hans mor kommer og hjælper ham, for det plejer hun at gøre. Jeg forklarer Simon at når man begynder i brnehave skal man selv lære at tage sit tøj af og på. Lidt efter lidt begynder han at slappe af igen, og Simon kommer i tjet med meget lidt hjælp fra mig, og han løber hurtigt ud og leger i sneen.
Simon går ind på stuen og begynder at lægge puslespil med en af de andre drenge. Senere på formiddagen er det blevet tid til middagsmad. Alle børnene sidder omkring bordet og spiser et stykke mad. Bagefter skal de selv bære deres tallerken og krus over til vasken. Simon forlader bordet uden at bære sine ting over. Jeg går hen til Simon, og siger til ham, at han skal bære hans ting over. Simon nægter og sætter sig på gulvet. Jeg siger, at han først kan komme ud at lege når han har sat tingene over. Da de andre børn så småt er forsvundet ud i gardaroben ombestemmer Simon sig og sætter tingene over til vasken.
Diskussionen fortsætter ud i garderoben. Alle de andre børn er begyndt selv at tage deres dragter og støvler på for at komme ud at lege i sneen. Simon sætter sig ned og kigger på de andre. Jeg kommer ud og ber Simon om om at begynde at tage hans tøj på. Simon nægter og ber om hjælp. Jeg siger til ham, at jeg gerne vil hjælpe ham, når han selv har gjort et forsøg. De andre børn er så småt kommet i tøjet og er på legepladsen. Simon sidder stadig på gulvet uden forsøg på selv at tage tøjet på. Da jeg sætter mig hen til ham, begynder han at græde og siger han vil have hans mor kommer og hjælper ham, for det plejer hun at gøre. Jeg forklarer Simon at når man begynder i brnehave skal man selv lære at tage sit tøj af og på. Lidt efter lidt begynder han at slappe af igen, og Simon kommer i tjet med meget lidt hjælp fra mig, og han løber hurtigt ud og leger i sneen.
Abonner på:
Opslag (Atom)